fredag 28. februar 2014

Digital læringsressurs

GeoGebra er et dynamisk matematikkprogram for skolebruk som ble utviklet av Markus Hohenwarter i 2001. Programmet er utviklet med tanke på å brukes i matematikkopplæring. GeoGebra er gratis tilgjengelig på nettet og med norske menyer og hjelpetekster.

GeoGebra som er et verktøy som er brukervennlig og enkelt å lære. Verktøyet brukes både i grunnskolen og videregående skole, men sannsynligvis mest i videregående skole og dekker mange av læreplanmålene på alle nivå i.

Fra Norsk GeoGebra Institutt  kan du laste ned programmet. På samme sted finner du mange gode nettressurser tilgjengelig, eksempelvis som beskriver alle kommandoer, opplæring som inneholder bruksanvisninger «steg for steg» på mange emner og som er rettet mot både nybegynnere og eksperter. Forum hvor du kan legge inn spørsmål, og også foreslå forbedringer. Rask respons i forumet. Det finnes også ulike arrangementer hvor du kan besøke et opplæringsverksted. Det er også skrevet mange artikler og vitenskapelige dokumenter som omhandler bruk av GeoGebra.

Min erfaring er også at mange GeoGebra-bruker ønsker og dele sine arbeid og erfaringer. Derfor er det mye stoff i form av tekster og videoer som ligger tilgjenelig for almenn bruk på nettet. Også ting som kan gi deg litt ekstra inspirasjon i arbeidet med matematikkfaget.

For meg som jobber med nettstøtta opplæring, hvor jeg i stor grad bruker metoden "omvendt undervisning", har det vært tidsbesparende å kunne benytte seg av det materialet som ligger fritt tilgjenelig på nettet. Materiale som omhandler bruk av GeoGebra og løsning av ulike problemstillinger i matematikkfaget med GeoGebra.

 Et eksempel på opplæringsvideo som finnes på NDLA sine sider.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Du er flink å forklare enkelt og tydelig. Kan jeg få studere mattematikk hos deg når jeg blir pensjonist?

AnitaM sa...

Hum, Åshild. Sannsynligheten er vel stor for at vi går inn i pensjonistenes rekke, sånn omtrent samtidig ;-)

Thomas sa...

Forbilledlig presentasjon av en nettressurs. Du gjør det slik at jeg lærer, finner ut og får lyst til å prøve GeoGebra.

ragbey sa...

Dette var spennende, Anita. Jeg ville nok ha hatt en bedre matematikkarakter med deg som lærer. Fint instruert:) Selv om ikke dette er mitt fagfelt er det godt å følge med hva som skjer. En bestemor må være oppdatert:) Mitt barnebarn på 8 år sier: "Det er så kult å ha en mommo som er nettlærer". Tenker hun har noen forventninger til meg:)

AnitaM sa...

Godt å lese kommentarene fra ikke- mattelærere :-) hvor dere ser mulighetene GeoGebra har for matematikkopplæringen.

GeoGebra og også andre digitale verktøy har i stor grad gjort livet som matematikklærer enklere. Det virker også som om at elevene er mer motiverte til å jobbe med matematikkfaget når de får ta i bruk verktøy som er enkel å bruke, har ei oversiktlig arbeidsflate og som også hjelper dem med forståelse. Kalkulatoren var grei den, men heldigvis skjer det ei utviklingen med digitale verktøy, også i matematikk :-)
Det er også flott at Udir i sine nye læreplaner i matematikk stiller krav om å bruke digitale verktøy i matematikkopplæring.