tirsdag 20. mai 2014

Nettsamtalens spillerom

I dag ser en at nettet tilrettelegger for mulighetene til å samarbeide og øker også mulighetene for å samarbeide og bygge nettverk med sosial utveksling (Rideout, Roberts, & Foehr, 2005).

Det er kjent at unge i dag bruker mye tid på nettet og at det har vært en stor øking i mediabruk hos unge siden 2000. Noen talldata viser at mediabruk blandt unge i 1999 var ca. 6 timer pr. dag - 2004 ca. 6.5 timer pr. dag - 2009 ca. 8.5 timer pr. dag. (Rideout, Roberts, & Foehr, 2005) Det er ingen ting som tyder på at unge bruker mindre tid på nettet nå, spesielt etter at smarttelefoner og nettbrett er blitt tilgjengelige. Norske barn regnes å være superbrukere pga. høy tilgjengelighet av digitalt utstyr.
Videoen sier vel sitt om hvordan unge i dag bruker nettet. 






Utfordringene min som nettlærerne blir da å bruke de tjenestene som finnes til å skape/utforme et læringsmiljø som de unge kjenner seg igjen i og føler seg komfortabel med. Web 2.0 tjenestene gir  mange muligheter til å skape/utforme gode læringsmiljø. Det har blitt et krav at jeg som lærer må lære meg å bruke disse tjenestene. Det er en kontinuering prosess hvor jeg gradvis tilegner meg kompetans og erfaring som jeg håper kan være til nytte for elevene.

Vi skille mellom:
  • Synkron (samtid) kommunikasjon
  • Asynkron kommunikasjon

Jeg tenker meg at det ideelle må være en kombinasjon mellom synkron og asynkron kommunikasjon for å oppnå variasjon i opplæringen og tilpasning av den enkeltes behov. Jeg må selvsagt ta hensyn til at ikke alle elevene har mulighet til å møte til synkrone møter. Derfor må jeg ha et opplegg som er mest mulig uavhengig av tid og sted. Det finnes flere tjenste som gir meg mulighet til å kombinere disse to kommunikasjonsformene. Det finnes også tjenester i dag hvor en kan gjøre opptak av synkrone møter og legge tilgjengelig for elevene for senere bruk.

Adobe Connect (AC) er en tjeneste som har gitt meg stort handlingsrom som lærer. AC muliggjør synkron kommunikasjon, deling av dokumenter og verktøy, opptak for senere bruk.
Jeg har tidligere i min blogg skrevet om mulighetene, erfaringer og utfordringene jeg har gjort meg med å bruke AC i opplæring. Derfor vil jeg her bare vise til dette innlegget. Jeg bruker også i dag AC.

Facebook har fått stor utbredelse og er en tjeneste som brukes av alle aldresgrupper, i ulike samfunnslag og i ulike sammenhenger, både faglig og sosialt. Tjenesten gir mulighet til å dele bilder, filmer/video, legge inn korte meldinger, linke/dele andre nettsider, legge med dokumenter. Du kan se hvem som er pålogget, du har chattemulighet og kan lage egne chattgrupper.

Erfaringer fra andre lærere er at facebookgruppene har vært brukt med stort hell i kommunikasjon med de voksne elevene. Mange elever er aktive brukere av Facebook og er pålogget facebook flere ganger i løpet av døgnet. Derfor vil det være en raskt og effektiv måte og formidle informasjon på og også kommunikasjon med elevene på chatt .

Jeg tenker meg at Facebook er en tjenste som på en rask måte kan nå elevene:
  • med informasjon
  • kommunisere via chatten
  • mulighet til å linke til aktuellt og oppdatert fagstoff
  • synkron og asynkron kommunikasjon mellom elev/lærer og elev/elev

Jeg har opprettet ei matematikkgruppe på FB, men har ikke tatt i bruk/åpnet for tjenesten til mine matematikkelever. Grunnen er at jeg er usikker på hvor mye tid som kreves av meg til å administrerer/vedlikeholde og å være aktiv mot elevene i ei slik gruppe. Likevel er jeg nok kommet dit hen at tjenesten fordeler må komme foran eventuelle ulemper.  Siden vi er flere lærere i matematikkgruppen kan flere være aktiv mot elevene og ikke minst kan elevene ha kontakt med hverandre. Her er det nok bare å alliere seg med kollegier for å åpne gruppen.

Blogg 

Fortsatt har jeg ikke brukt blogg i undervisninssammenheng med mine nettelever. Se tidligere blogginnlegg "Blogg til presentasjon og refleksjon - læring". I dette blogginnlegget begrunnet jeg bl.a hvorfor jeg ikke bruker blogg som verktøy i matematikkfaget. De største problemene er knytta til  de utfordringene som finnes når en skal skrive matematisk notasjon i et html-dokument - spesielt for elevene.

Siden jeg startet arbeidet med denne oppgaven har jeg "myldret" mye omkring hvordan jeg kan løse denne oppgaven på en best mulig måte. Jeg har tolket oppgaven slik at jeg først legger ut et "råutkast" (kladd/arbeidsdokument) av min presentasjon?, så må jeg vente til jeg får kommentarer. Redigere første utkast eller kommentere med nye kommentar? Jeg ser for meg at  denne siste prosessen kan føre til en usammenhengende produkt og store utfordringen med å bruke blogg i en prosess.
 
Denne oppgave har jeg gitt meg noen tanker om metoden kan egne seg for elevene jeg har. Kan jeg bruke en slik metoden med blogging (offentlig blogg) i undervisningssammenheng til elevene? Vil elevene føle seg komfortabel med å legge ut et uferdig produkt i det offentlige rom? 
Prosessen tenderer mot ei underveisvurdering og vil eleven føle det greit med vurdering i det offentlige rom?

I mitt tidligere blogginnlegg uttrykker jeg min skepsis med å bruke blogg som verktøy i opplæring og vurdering til elevene. Jeg er vel ikke mindre skeptisk i dag. Med tanke på hvilke muligheter andre delingsverktøy har, så er jeg blitt mer klar på at jeg ikke ville velge blogging. Jeg er derfor fortsatt i ei tenking om at blogg er et egnet verktøy hvor en ønsker å formidle og presenterer produktene til mange, men kanskje ikke som et delingsverktøy i opplæringssammenheng.

I denne oppgaven kunne jeg ha trukket frem flere tjenester som helt klart har sin misjon i  "nettsamtalens spillerom", ulike typer LMS'er, ulike kommunikasjonsverktøy, ulike presentasjonsverktøy og flere og flere tjenester kommer til. Lærerne står ovenfor store utfordringen og utfordringene vil i stor grad i fremtiden være å se mulighetene og ikke begrensningene. 

Tja hva nå? Da er det vel bare å vente på kommentarer fra medstudenter, slik at oppgaven kan fullføres ;-) 

6 kommentarer:

Thomas sa...

Jeg skjønner godt at du i faget matematikk ikke ser blogg som naturlig egnet. Til høsten blir jeg kanskje med i et prosjekt som skal befatte seg med matematikk i alle fag. "Mitt" fag blir norskfaget. I et Google dokument der vi prøver å finne frem til essenser står:
"Å kunne regne i norsk er å tolke og forstå informasjon i tekster som inneholder tall, størrelser eller geometriske figurer. Det vil si å kunne vurdere, reflektere over og kommunisere om sammensatte tekster som inneholder grafiske framstillinger, tabeller og statistikk. Utviklingen i regneferdigheter i norskfaget innebærer å skape helhetlig mening i stadig mer krevende tekster der ulike uttrykksformer må ses i sammenheng."

Kanskje kunne noe lignende gjøres i matematikkfaget, i blogg- eller annet format, refleksjon over hvor nyttig kunnskap om tall og kompetanse i matematikk er i dagliglivet? Begrunne faget eksistensialistisk?

BiblioteKari sa...

Jeg kan være enig med både deg og Thomas i at det kan være vanskelig å se hvordan blogg kan brukes fornuftig i matematikkfaget. Jeg fikk være med på et bloggprosjekt i engelsk på min min skole. Der ble lærer invitert inn som administrator på alle bloggene og "rettet" innleggene før de ble publisert. Det var hovedsaklig språket som ble rettet på, og jeg tror det gjorde både elevene og læreren mer trygg i forhold til at det lå åpent tilgjengelig. Vi opplevde også at elevene i svært liten grad var redd for å publisere offentlig og at de fleste også brukte egne navn (ihvertfall fornavn.)

Når det gjelder deling og prosesskriving så tror jeg det finnes bedre verktøy enn blogg (feks google docs eller deling gjennom læringsplattform), selv om jeg synes dette eksperimentet er interessant.

Jeg er ambivalent i forhold til å bruke facebook, men det handler om hvordan jeg liker å ha det. For meg kan det bli litt "masete" når andre jobber i perioder der jeg har "fri", og varslene dukker opp i tide og utide. Samtidig ser jeg jo at det er nyttig og at hva facebook brukes til er i endring. Det finnes mer og mer informasjon og det er mer faglig diskusjon som foregår der. Selv om man fremdeles finner kattebildene og bildene av bollebakingen.

AnitaM sa...

Takk for kommentar fra deg Thomas. Jeg skulle ha svart på kommentaren din tidligere, men i disse eksamenstider er det ikke alltid like greit å prioritere eget studie. Men nå er jeg i gang igjen :-)

Høres ut som et spennende prosjekt dere skal i gang med til høsten.

Jeg har litt lite info om prosjektet til å kunne ta stilling til eller reflektere omkring dette er noe jeg kan bruke. Du skriver ikke noe om hvilke aldersgruppe prosjektet skal omhandle og heller ikke om det er lagt noen føringer i prosjektet på verktøy/tjenester som skal testes og som elevene skal bruke?

Tolker det slik at dere skal bruke Google dokument i prosjektprosessen. Det tenker jeg meg må være en nyttig tjeneste i en slik prosess, men vil blogg ha de samme mulighetene som et Google dokument?

I et Google dokument kan en skrive matematiske notasjoner, lage tabeller, sette inn bilder, tegne ulike geometriske figurer osv…. I tillegg kan en kommentere i dokumentet og også chatte om ønskelig og behov. Derfor er Google et verktøy som kan brukes i ei slik setting, men kan blogg ivareta det samme som Google dokument? Jeg har jo bare prøvd "blogger" og finner ikke slike muligheter i "blogger", men det kan jo finnes andre bloggverktøy som har disse mulighetene. Noen som vet om og kan tipse meg?

AnitaM sa...

Kari, jeg er veldig takknemlig for at du også har tatt deg tid til å kommentere i bloggen min, men også deg burde jeg har svart tidligere…

Jeg har Googlet litt og finnes mange ulike prosjekter hvor blogg har vært utprøvd og testet i ulike undervisningsopplegg. Tydelig delte erfaringer hos lærere og elever, men mange gir uttrykk for å ha lykkes.

Jeg ser også at flere har gjort som dere med å invitere lærer inn som administrator på alle bloggene for å rette innleggene før de ble publisert. Jeg tror nok ennå at hos mange elever, så har fortsatt lærerne en "orakelstatus" ;-). Derfor tror jeg nok elevene vil se på et slikt lærerbehandlet produkt som ferdig og godkjent. Derfor vil det være trygt for elevene å publisere og dermed også greit å sette navnet sitt på produktet.

Jeg bruker Google dokument som samskrivings-verktøy og er veldig fornøy.

Facebook har jeg ikke prøvd med elevene mine ennå, men føler på at dette er en tjeneste som tvinger seg frem og jeg prøver fra høsten av. Jeg er også nysgjerrig på å teste og se hvordan tjenesten fungerer i en læringsprosess med voksne og om en slik sosial tjeneste kan fører til bedre kommunikasjon mellom lærer/elev og elev/elev.

Unknown sa...

Hei Anita. Interessant å lese ditt blogg innlegg. Jeg har og reflektert over om og hvordan jeg eventuelt kan bruke blogg som lærer ved sykepleierutdanningen. For meg handler det om hvilket fag det kan egne seg i, om man kan publisere innholdet offentlig, og om man får den forståelsen/læringen som man ønsker. Jeg har fått mer kunnskap om blogging gjennom nettpeden, og får fortsette å spekulere på om jeg kan bruke dette verktøyet eller kanskje andre som egner seg bedre. :)

Unknown sa...

Hei Anita. Spennende innlegg. Blogg var helt nytt for meg da jeg startet på nettpedagogikken. Denne måten å kommunisere på synes jeg virker spennende, og ser at det i forhold til enkelte fagområder kan være et nytt verktøy. At bloggen er åpen kan nok hemme studentene noe - men jeg tror også at nettopp denne åpenheten kan gjøre studentene dyktigere til å artikulere eget fag. Men jeg er enig med deg i at å publisere uferdige tekster kan bli problematisk for studentene (og kanskje ikke minst for faglærer)Så - jeg er i tenkeboksen når det gjelder å ta i bruk blogg.... Når det gjelder bruk av Facebook så er jeg mer usikker. Ikke alle ønsker å ha en profil på Facebook - må de skaffe seg profil for å få studere? LMS for eksempel (og blogg?)vil være underlagt norsk lovgivning. Hva som kommer på Facebook er vel mer utenfor vår kontroll (ytringer, reklame m.m.). Ønsker vi da å bruke dette verktøyet i våre utdanninger? Interessante spørsmål som jeg tror vi må diskutere videre... :-)