søndag 22. februar 2009

Modul 1 - oppgave 2

Jeg jobber i dag som nettveileder i matematikk i Den Åpen Skolen. Jeg bruker to nettsteder, et nettsted for Vg1P/ Vg2P og et for Vg1T/Vg2T. På begge kursen er det elever som enten følger yrkesfaglig studieprogram, studieforberedende eller påbygging. Elevene bruker lærebok. Det er kontinuerlig opptak som medfører at elevene jobber med ulike emner til ulike tider og elevene er heller ikke samlokalisert. Aldersfordelingen er fra ca. 18-20 år til 50 år med stor variasjon i grunnleggende matematikkunnskaper. Ca 2/3 har privatiststatus og 1/3 elevstatus.

Fagsidene på begge nettstedene har jeg laget selv og består i stor grad av tekster, bilder og noen videoklipp. I tillegg har jeg brukt noen elementer fra LMS (forum, tester, oppgaver osv.) Læringsplattformen jeg bruker er it's learning.

I dag bruker jeg mye MSN, mail, meldinger til kommunikasjon med elever. Denne ”en til en” kommunikasjon er tidkrevende og verktøyene er absolutt ikke egnet til matematisk tekst. Forumene brukes lite.

Nettstedet er etter min oppfatning statisk og kjedelig. Arbeidshverdagen består i stor grad av fagveiledning og av å rette matematikkoppgaver/prøver. Kort sagt en tradisjonell klasseromsundervisning på nett. Kommunikasjon er tidkrevende og elevene har lite eller ingen mulighet til å dra noe faglig nytte av hverandre.

Endringer:
Planene mine om endringer tenderer nok mot en total ”ommøblering/renovering”. Jeg ønsker mer aktive nettsider og variasjon. Jeg ønsker å få til kommunikasjon hvor elevene i større grad kan dra nytte av hverandre sitt læringsarbeid og jeg ønsker å få erstattet deler av rettearbeidet med elektroniske verktøy (tester/undersøkelser).

Nettsiden vil jeg skal inneholde mer animasjoner hvor elevene kan prøve/teste ulike problemstillinger i matematikk. Det kan eksempelvis være spill og simuleringsobjekter. En liten test/undersøkelse både før og etter et fagemne tror jeg kan medføre mer aktivitet hos elevene. Det bør også være, i alle fall, litt variasjon fra nettside til nettside, men likevel ikke slik at det medfører forvirring og usikkerhet hos elevene.

Jeg kan i større grad lage tester og kanskje også undersøkelser som erstatter innleveringsoppgaver og prøver. Testene og undersøkelsene må ha ei form og et innhold som ivaretar elevens opplæring og forståelse. Samtidig må det gjøres på en slik måte at det medfører mindre rettearbeid for meg og gir meg mer rom til å jobbe med nye ting som elevene kan dra nytte av senere.

Et forslag eller en tanke: Elevene jeg har i matematikk starter med å ta en kartleggingstest. Det er ulike tester for de ulike studieprogram. Kartleggingstestene jeg bruker i dag er en helt tradisjonell matematikkoppgave som elevene løser på papir og sender til meg. Jeg retter og kommenterer besvarelsen elektronisk og leverer besvarelsen tilbake til elevene som et vedlegg i oppgaveelementet i it's learning.

Denne testingen ønsker jeg å gjøre elektronisk. Erfaringen min er at når eleven starter med matematikk, så har mange av elevene lite selvinnsiktig i hva de kan av faget fra tidligere og reflekterer også lite over hva de svarer på oppgavene. Derfor tenker jeg meg å bruke minimum to tester for og ”tvinge” elevene å jobbe med grunnleggende fagstoff dersom det er nødvendig.
Testene skal være inndelt i emner (kategorier) og den skal gi melding om rett eller galt svar. Etter at førte testen er tatt vil elevene få en oversikt over hvilke emner (kategorier) de eventuelt bør bruke tid til å jobbe mer med. Jeg tenker meg at dersom eleven skal få bestått testen må de ha ca. 80 % riktige svar.

Jeg vil legge ut et notat som henviser (linker) til fagstoff over de ulike kategoriene/emnene som sier noe om hvor de finner fagstoffet (repetisjonsstoff).

Etter at repetisjon er gjort skal elevene ha mulighet til å ta en ny test (test 2) med samme problemoppgaver, men ikke kopi av første test. Derfor ser jeg en mulighet til å bruke random-funksjonene i it's learning når jeg lager testene. På den måten vil de få ulike spørsmål for hver gang de tar testen. Her kan jeg også gi elevene flere enn en mulighet. Jeg kan også bruke muligheten i testverktøyet i it's learning og sette opp karantenetid fra test 1 til neste test osv.

Denne metoden kan også brukes i fagemnene.

Kommunikasjon:

Jeg har et forum for vært nettsted. Det betyr at alle elevene bruker et og samme forum, uavhengig av studieprogrammet de følger og fagemne de jobber med. Årsaken til manglende bruk av forumet tror jeg er flere.
Forumet krever mer aktivitet fra meg. Jeg burde som faglærer være mer aktiv og pågående med innlegg i forumet. Innlegg som krever tilbakemelding fra elevene.
Elevene sjekker deltakerlisten og merker seg at det er mange deltakere på kurset. Deltakere på ulike studieprogram. (Elevene har gitt tilbakemelding om at de av disse grunnene vegrer seg for å skrive innlegg i forumet).

Jeg kan opprette flere forum, et forum for hvert studieprogram (grupper). Det vil resultere i at det blir færre elever i hvert forum og dermed vil barrieren med å skrive innlegg bli mindre. Sannsynligheten er derfor større for at elevene som jobber med samme fagemne vil ”møtes” og etablere/utveksle kontakt med hverandre.

For at elevene skal dra nytte av viktig kommunikasjon på tvers av studieprogram, kan jeg opprette en felles informasjonsbank hvor jeg samler/organiserer diskusjonene som er aktuelle for alle deltakerne.

Dette er noen tanker jeg har gjort meg og håper på det skal medføre noe forbedring, men jeg tror nok det er mange flere muligheter. Jeg håper og tror dette studie kan hjelpe meg til å finne gode løsninger og jeg er svært takknemlig for å mota tips til endringer og forbedringer.

1 kommentar:

Unknown sa...

Du har en fin beskrivelse av dagens situasjon, og jeg ser også for meg at det kan bli både tidkrevende og også ujevn oppfølging om en har 1-1-kommunikasjon.

Det å legge om til at elevene kommuniserer mer med hverandre, vil ikke bare lette arbeidsbyrden din (og kanskje frigjøre tid til andre aktiviteter), men det er også bra for læringen.

Du har fine tanker om hva som skal til for å lykkes. Jeg tror også en vil oppdage mye etterhvert, og derfor bare må kaste seg ut i det og heller finjustere underveis. Jeg gjør dette fortsatt - hvert eneste semester i 6 år nå har jeg endret på ting, justert, kastet ut det som jeg først trodde skulle fungere, og prøvd nye ting. Planlegging er bra, men ofte vil det fungere litt anderledes i praksis. Jeg tror likevel du er inne på mange riktige tiltak: kartleggingstester, undersøkelser og forum.

Når det gjelder forum, så har du identifisert problemer og tenker flott om hvordan du kan løse disse. Dersom dere bruker it´s learning så tillater det bruk av anonyme innlegg. Det tror jeg har mye for seg - i hvertfall som en opsjon og i en startfase for å bli "varm i trøya". Hvis du lager mange mindre forum, er det viktig å følge med på om noen forum har for få deltakere til at det blir aktivitet.

Jeg synes opplegget ditt virker fornuftig og velgjennomtenkt!